Premsa

'Valencianisme dialògic i constructiu', d'August Monzón

1/4/2011 Per Joan Alfred Martínez
Publicat en Levante, 9/3/2011

La ressenya, intel·ligent i sanament provocadora, de Paco Cerdà al voltant de la segona edició del volum col·lectiu Vida amunt i nacions amunt. Pensar el País Valencià en temps de globalització (Universitat de València, 2010), publicada al diari Levante-EMV el passat 24 de febrer, demana potser algunes puntualitzacions.

La nostra intenció com a editors del llibre no ha sigut precisament «apunyalar el pare» (Joan Fuster). En línia amb la intervenció de Vicent Soler en la taula redona celebrada a la Nau, fa poc més d'una setmana, per a presentar públicament l'edició, també nosaltres considerem Fuster com el pensador valencià més rellevant del segle XX, amb una aportació cabdal: la modernització del discurs valencianista en unió amb l'aposta decidida per una democràcia transparent, assentada sobre la virtut cívica dels seus ciutadans. Això no implica, però, compartir acríticament tots els seus plantejaments: sabem com ell mateix blasmava d'esta mena de fusterians! Entre moltes altres qüestions discutibles, així com contraproduents en la pràctica, ens semblen equivocades —i políticament nefastes— la seua taxativa definició nacional catalana dels valencians i la indissolubilitat entre discurs nacionalista i ideologia progressista que ell va propiciar.

Si anhelem el bastiment d'un civisme valencianista transversal, sòlid i autènticament plural, que supere antigues fractures sentides ja com a anacròniques i constrenyidores al si de la societat valenciana actual, cal doncs avançar en una revisió escrupolosa de la tradició de pensament valencianista, bandejant afeblidors complexos doctrinaris d'uns i altres. Tasca àrdua i no exempta de polèmica, la qual, tanmateix, amb esperança, deuria fonamentar i acompanyar la consecució de certs objectius socialment emergents, com ara: la defensa sincera de l'ús i l'ensenyament del valencià des de qualsevol color polític —en concordança amb les declaracions de Vicent Moreno en la VIII Nit d'Escola Valenciana i l'acció de l'AVL— o bé, la conciliació de les diverses sensibilitats valencianistes, exemplificada fa escassos dies en la posada de llarg oficial, a títol d'entitat civil, del Centre d'Actuació Valencianista Faustí Barberà, el qual venia ja treballant de forma oficiosa d'uns anys ençà.

Per la nostra banda, hem intentat incorporar a la reflexió sobre el fet valencià algunes parcel·les fins ara ignorades o menystingudes: la revisió de la historiografia nacionalista dels anys seixanta i setanta, la filosofia hermenèutica postmoderna en relació amb les variades propostes del personalisme comunitari, el federalisme a tall de teoria sociopolítica que aprofundeix tant en una democràcia més participativa com en la millor acomodació política de les minories nacionals, el marc de la globalització… I el que proposem no desemboca simplement en un «sí a las Fallas y a España», com diu Cerdà, ans s'articula a tres nivells: nació valenciana (amb dret a l'autodeterminació) dins un renovat marc de reconeixement de la diversitat asimètrica de nacionalitats i regions presents a l'Estat espanyol; unitat lingüística irrenunciable amb Catalunya i Balears (incloent-hi la recepció de TV3 al País Valencià en condicions de reciprocitat); i, per últim, la potenciació de l'Eix Mediterrani a l'interior d'una Europa plural i solidària (enfront de la idea neocentralista de l'Espanya radial).

Ens trobem lluny, creiem, del parricidi intel·lectual.

[Signen també Joan Alfred Martínez i Manuel Lanusse, coeditors].

Tags: identitat valenciana.

Joan Alfred Martínez

Tags: identitat valenciana.

Vegeu més informació sobre el llibre Vida amunt, nacions amunt