2/10/2017

La Fundació Nexe ha format part de la delegació internacionalista del CIEMEN durant la celebració del referèndum d’autodeterminació català, formada per altres delegats del País Valencià, Galícia, el País Basc, Mallorca i Colòmbia.

Acte de benvinguda internacionalista

El dissabte a les 19:00 hores se celebrà un acte de benvinguda a l’Institut del Teatre de Barcelona, amb els parlaments de tots els  delegats. Després d’un ràpid sopar al carrer, la delegació visità l’escola Proa de Sants. Allí, els pares i mares de l’escola ens explicaren com havia sorgit la iniciativa Escoles Obertes i com s’havien organitzat per a mantenir el col·legi, local de votació, ocupat des del divendres. Així, durant tot el cap de setmana centenars d’escoles d’arreu de Catalunya celebraren la festa de la tardor o la festa d’inici de curs. Pares, mares, professorat s’autoorganitzaren per assegurar que les escoles obririen el diumenge, mentre veïns i veïnes els portaven menjar, provisions i els donaven suport.

Davant l’amenaça que la policia acudiria als col·legis a les 6 del matí per tancar-los, les entitats cridaren a concentrar-se als col·legis a les 5 del matí. En paraules de David Minoves, president del CIEMEN, “a diferència d’altres eleccions, on el més important és el recompte, ací tan important és obrir els col·legis com protegir les urnes i els vots fins després del recompte”.

Reunió amb l'Alcaldesa de Badalona, Dolors Sabater

A les 7:30 del matí la delegació es troba a l’estació de Sants per anar a Badalona. De camí a l’estació ja passem per alguns locals de votació a les portes dels quals hi ha concentrades desenes de persones.

A Badalona ens acull Jaume, militant històric i dels primers regidors de la ciutat, que ens acompanya al col·legi de Can Casacuberta. Hi ha urnes, paperetes, cens, les meses estan constituïdes, i els apoderats i el representant de l’administració estan preparats. A les 9:12 assistim a la primera votació davant els aplaudiments i l’emoció de les desenes de persones que estaven fent cua.

Al matí, la delegació també es reuneix amb representants del Pacte Local pel Referèndum i amb l’Alcaldessa de Badalona, Dolors Sabater, que ens expliquen de primera mà com han funcionat els locals de votació les primeres hores. En total, visitem cinc locals de votació a Badalona, que al llarg del matí pateixen alguns moments d’interrupcions de les votacions a causa del bloqueig de l’aplicació informàtica per part de la Guàrdia Civil, la qual cosa els obliga a passar al cens manual.

Visita a Catalunya Ràdio

De tornada a Barcelona ens reunim a les oficines de Catalunya Ràdio amb Saül Gordillo, director de Catalunya Ràdio, i Rita Marzoa, consellera de la CCMMA. Ens expliquen com han viscut els esdeveniments de les últimes setmanes: des de la publicació al BOE de la providència del TC on apareixen els noms de Gordillo i Vicent Sanchis, juntament amb altres alts càrrecs, avisant-los de conseqüències penals, finsa la querella de la Unió d’Oficials de la GC contra Mònica Terribes, la manifestació d’ultres a les portes de les seues oficines fa uns dies i el tancament de dominis de la fundació .cat sense ordre judicial, entre d’altres.

Finalment, passem la resta de vesprada visitant més col·legis de l’Eixample amb representants d’ ERC i la CUP. Un d’ells, l’Escola Industrial, el més gran de la ciutat, es trobava vessar de gent que s’hi havia concentrat després que al matí es produïssen càrregues policials on s’usaren bales de goma, prohibides a Catalunya des del 2013.

Condemna de la violència i suport al poble de Catalunya

Hem sigut testimonis de com la gent s’ha mobilitzat de manera cívica i pacífica per exercir el seu dret a votar, en una mostra de dignitat democràtica. Durant aquests dies, les escoles s’han convertit en l’element fonamental de defensa de la democràcia. Les persones amb qui vam tenir el plaer de parlar van destacar l’apoderament ciutadà que havia generat la mobilització, la tasca dels comités de defensa del referèndum i la importància de comunitats organitzades que van fer possibles que diumenge a les 8 del matí arribessen les urnes i tot el material als col·legis de tot el país.

Alhora, hem viscut com els cossos policials de l’estat han atacat a la població, mitjançant càrregues policials i l’ús de pilotes de goma contra la gent concentrada pacíficament al carrer, unes actuacions violentes que condemnen fermament.

Volem agrair al CIEMEN la seua invitació i expressem el nostre suport i solidaritat al poble català en l’exercici de la seua autodeterminació.

Tags: Fundació Nexe, internacional.