Crònica del II Workshop de Democràcia i Participació, 16 i 17 de juny de 2017

19/6/2017

El passat 16 i 17 de juny tingué lloc el II Workshop de Democràcia i Participació, ‘Cooperació o competició entre l’esquerra perifèria i l’estatal?’, organitzat per la Fundació Nexe i l’ACV Tirant Lo Blanc. En quines circumstàncies és millor optar per la competició electoral? En quines és millor cooperar? Les jornades, que tractaren de donar resposta a aquestes preguntes, comptaren amb la participació de persones de l’àmbit acadèmic, de l’àmbit polític i de la societat civil.

Divendres, 16 de juny (Facultat de Dret, UV), ponència inaugural i microxarrades

El president de la Fundació Nexe i l’ACV Tirant Lo Blanc, Gonçal Grau, i el coordinador acadèmic de la Fundació, Elies Seguí, foren els encarregats d’inaugurar el II Workshop de Democràcia i Participació. En la benvinguda també intervingué el síndic de Compromís a les Corts Valencianes, Fran Ferri, qui destacà que "per a construir alternatives de govern a la dreta cal cooperar entre les esquerres".

La sessió començà amb la ponència inaugural de Juan Rodríguez Teruel, professor contractat doctor de ciència política a la Universitat de València, amb la ponència titulada "Cooperar o competir? Relacions i espais de competició entre partits estatals i perifèrics". El professor Rodríguez va fer un repàs als canvis que ha experimentat el sistema de partits en els últims anys. En paraules de Rodríguez "les majories absolutes són cada vegada més excepcionals. Ara caldrà cooperar, però això és complicat”. Rodríguez parla també d’un model de “cooperació competitiva” en el qual els partits estableixen aliances.

La sessió continuà amb els panels de microxarrades. El primer d’ells, dedicat a la cooperació en la gestió, comptà amb les microxarrades de Gustau Pérez (assessor a les Corts Valencianes), Clara Ferrando (Secretària Autonòmica d'Hisenda), Maria Josep Amigó (vicepresidenta de la Diputació de València), i Marta Sorlí (diputada al Congrés espanyol). Ferrando destacà l’èxit del mestissatge en el govern valencià, mentre que Amigó parlà de la seua experiència en l’àmbit municipal. Per la seua banda, Pérez i Sorlí exposaren els pros i contres que té la cooperació entre partits en les dues institucions, les Corts Valencianes i el congrés espanyol.

El segon i tercer panel estigueren dedicats a més microxarrades, seleccionades a partir de la convocatòria oberta que llençà la Fundació Nexe el passat mes d’abril, amb l’objectiu d’involucrar a més veus que, des d’un àmbit acadèmic o des de la societat civil, pogueren aportar la seua en la temàtica del Workshop.

D’una banda, Miquel Villamon i René Merou exposaren les seues idees sobre “com ordenar candidatures d’una coalició mitjançant primàries obertes”. D’altra banda, Juan Ángel Conca i Pau de Miguel, parlaren de casos de cooperació en Els Verds. En el primer cas, sobre Los Verdes de Villena i Compromís, Conca definí Villena com l’Ohio valencià. D’altra banda, de Miguel va repassar com havia sigut la fusió entre Equo i Els Verds- Esquerra Ecologista del País Valencià.

Finalment, en l’últim panel de microxarrades de la sessió hi participaren Anna Calatayud, parlant sobre la institucionalització de Compromís, Francesc Marco, sobre el valencianisme i les esquerres en les eleccions europees, i Pau Sanchis, sobre el discurs populista en l’esquerra.

Dissabte 17 de juny (Octubre CCC), taules redones

La segona sessió del Workshop va estar dedicada a dues taules redones amb representants polítics de partits de l’esquerra de diferents territoris.

Marian Campello, diputada a les Corts Valencianes, fou l’encarregada de moderar la primera de les taules, on participaren Joan Baldoví (Compromís), Carmen Martínez (Chunta Aragonesista), Francisco Jorquera (BNG), Mikel Oráa (EH BILDU), Bernat Picornell (ERC) i Quim Arrufat (CUP). Quins desafiaments ha implicat la competició o cooperació en cada territori? Com són les relacions amb Podem? Aquestes van ser algunes de les preguntes que els intervinents hagueren de respondre. En eixe sentit, Francisco Jorquera comentà que "s’ha de tenir voluntat de cooperació quan siga necessari, però sense comprometre la nostra independència”. Preguntats pels possibles pactes de cara a les pròximes eleccions europees, Joan Baldoví apuntava al fet que "hem de cooperar per a apartar al PP i també perquè les forces nacionalistes tinguen representació a Europa".

La segona taula es comptà amb més representants del País Valencià. Aquesta, constituïda per Àgueda Micó (Bloc-Compromís), Antonio Estañ (Podem), Esther López Barceló (EUPV), Lluís Apesteguia (Més per Mallorca) i Antón Sánchez (Anova) va ser moderada per la politòloga Marina Aparicio. Un dels temes de debat d’aquesta segona taula va ser com els partits d’àmbit estatal i no estatal entenen la plurinacionalitat. D’una banda, Antón Sánchez comentà que la independència s’ha de basar en la justícia social i la democràcia, mentre que Lluís Apesteguia va fer referència a la visió sobiranista de Més per Mallorca, que pretén la constitució d’una república mallorquina com a subjecte polític sobirà.

Una altra de les qüestions que s’abordaren va ser la cooperació en la gestió. En eixe sentit, Àgueda Micó destacà la importància de la "gestió" com a eina de canvi, mentre que Antonio Estany emfatitzà que “el model de ciutat i la qualitat democràtica han sigut els principals punts d'acord per a la cooperació en el municipalisme".

Els encarregats de fer la cloenda del Workshop, Amadeu Mezquida, secretari general de la Fundació Nexe, i Òscar Barberà, director acadèmic del lab de democràcia i participació, agraïren la participació de totes les persones, especialment als ponents vinguts de fora, que van fer possible reunir en un mateix espai als representants polítics de tota l’esquerra i als assistents gaudir d’una trobada més semblant a “una reunió entre responsables polítics per a definir una estratègia conjunta a curt termini” que no a un acte on cada partit exposa el seu programa, en paraules de Barberà.

Cooperar o competir entre l’esquerra perifèrica i l’estatal?

Des de la Fundació Nexe esperem haver aportat, si més no, algunes claus per entendre on i com els partits de l’esquerra competeixen o cooperen. Abordar aquest debat és un repte complex, però important per a entendre els dilemes als quals s’enfronten els patits nacionalistes abans i després de les eleccions. En qualsevol cas, una de les conclusions del II Workshop Democràcia i Participació és que la cooperació entre les forces d’esquerres serà un dels elements que condicionarà les estratègies dels partits en les eleccions que vénen.

Tags: política valenciana, cultura democràtica.