Premsa

Més enllà del Corredor

13/3/2017 Per Joan Sanchis
Publicat en La Vanguardia, 23/2/2017

L’articulació de l’Eix Mediterrani a través de les infraestructures és una condició necessària però no suficient per a garantir el desenvolupament socioeconòmic dels nostres territoris. En un context global on les decisions de localització esdevenen una variable fonamental per a empreses, emprenedors i professionals, resulta imprescindible ampliar de forma transversal l’escala de planejament de les polítiques públiques.

La reivindicació del Corredor Mediterrani, entès com l’articulació física via infraestructures de Catalunya amb el País Valencià, Múrcia i Andalusia, s’ha situat durant els darrers mesos al capdavant de l’agenda política i empresarial. De fet, ahir mateix el Congrés dels Diputats aprovava, a instàncies de Compromís, una moció per garantir la dotació pressupostària de les actuacions. D’altra banda, l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE) organitzava la setmana passada un potent acte reivindicatiu a Tarragona, sumant a la seua campanya referents indiscutibles del món empresarial valencià.

Indubtablement, la interconnexió del litoral Mediterrani, s’ha consolidat com a «problema» entre l’opinió pública valenciana i ha esdevingut reivindicació prioritària conjuntament amb la reforma del sistema de finançament autonòmic. No serà per falta de raons. Els fluxos comercials entre Catalunya i el País Valencià són especialment intensos i la millora de la infraestructura logística permetria estalviar costos i aprofitar avantatges de localització, millorant la productivitat i la competitivitat exterior de les empreses valencianes.

No obstant això, com tota qüestió que esdevé un «problema», es corre el risc de sacralitzar aquesta infraestructura i convertir-la en solució universal per a totes les dificultats que travessa l’economia valenciana. Més encara, es corre el risc d’eclipsar la qüestió de fons, que no és altra que la necessitat imperiosa d’incorporar les noves escales rellevants (àrees funcionals, macro-regions etc.) al planejament del conjunt de polítiques públiques.

La transformació de les escales territorials de referència és un fet evident en termes econòmics i poblacionals. Les millores de mobilitat i la implementació de les noves tecnologies han transformat per complet les dinàmiques territorials, incrementat la concentració de població i d’activitat econòmica en determinades àrees. El territori i el seu entorn institucional ha esdevingut un factor clau de competitivitat.

L’Eix Mediterrani necessita molt més que una infraestructura física que el connecte, necessita de la complicitat i de la cooperació activa dels agents polítics, socials i econòmics presents al territori. El planejament transversal i la coordinació en determinats àmbits estratègics de la política pública resulta indefugible. Per aconseguir-ho, un primer pas és tractar de generar espais de trobada i de debat que aborden qüestions estratègiques com la reindustrialització, la potenciació del sector agroalimentari, la innovació i la recerca o la gestió del turisme.

Aquest proper dijous 2 de març tindrà lloc un esdeveniment que pot constituir el tret d’eixida a la necessària ampliació de la reivindicació del Corredor Mediterrani. L’Institut d’Economia i Empresa Ignasi Villalonga reunirà al Palau de Congressos de València a una representació molt significativa de representants institucionals, empresarials i de la societat civil valenciana, catalana i balear. Confiem que aquesta trobada servisca per ampliar perspectives i generar la complicitat necessària per avançar. Més enllà del Corredor hi ha vida, parlem, debatem i acordem, ens hi juguem el futur.

Tags: corredor mediterrani.

Joan Sanchis

Tags: corredor mediterrani.

Articles de Joan Sanchis

La Vanguardia, 4-10-2016
La València que volem

4/2/2016 i 17/2/2016
El futur dels nostres pobles

13/4/2015
¿És la renda bàsica una opció per a fer front a la desigualtat social?

9/3/2015
¿Què serà de l’economia valenciana després de les eleccions?

1/12/2014
Primàries: ¿caminant cap al canvi o reforçant l’statu quo?

1/8/2014
Som colònia

6/5/2013
Són els economistes, estúpid!