El Centre Maurits Coppieters presenta un nou llibre sobre el dret a l’autodeterminació on s’estudien 22 casos europeus

13/3/2017

El llibre titulat “L’emergència d’un dret democràtic a l’autodeterminació a Europa”, escrit per varis autors i publicat pel Centre Maurits Coppieters, del qual la Fundació Nexe en forma part, tracta d'estudiar el dret a l'autodeterminació dels pobles, un dret fonamental de caràcter col·lectiu que ara més que mai és objecte d'intens debat.

El referèndum d'Escòcia celebrat el 18 de setembre de 2014, i les eleccions plebiscitàries catalanes del 27 de setembre de 2015, exemplifiquen l'exercici d'aquest dret i dos posicionaments ben diferenciats respecte al reconeixement del dret a l’autodeterminació. El llibre també explora altres esdeveniments més recents com el del referèndum pel Brexit. Així, exposa que els resultats d’aquest referèndum celebrat al Regne Unit, en què una majoria dels votants (51,9%) es mostraren a favor d’abandonar la Unió Europea, va ser un acte de lliure determinació britànica que es va contraposar als desitjos dels pobles d'Escòcia (62%), i d'Irlanda del Nord (56%), que van votar a favor de l'opció de romandre-hi.

Aquest llibre va més enllà Catalunya i Escòcia i presenta els casos de 22 nacions que reclamen un dret a la lliure determinació. Aquests estudis de casos mostren una clara evolució cap a un dret democràtic a l'autodeterminació, però també revelen una resistència en alguns països a la idea de que els pobles siguin capaços de determinar el seu camí cap a l'autonomia o una major autonomia o la independència, i de quins haurien de ser els vincles amb la Unió Europea. El seu contingut és divers i aborda les lluites dels pobles d'Europa des de punts de vista diferents, ja siguin culturals, econòmics, històrics, legals, polítics o sociològics.

Tags: organització territorial.