Presentació del #demos9 «El tio Canya ha mort. Notes sobre la mecànica sociolingüística del valencià» a Castelló

1/12/2016

El dijous 1 de desembre la Fundació Nexe, l'ACV Tirant lo Blanc i Castelló per la Llengua presentem el número 9 de la col·lecció Demos, titulat El tio Canya ha mort. Notes sobre la mecànica sociolingüística del valencià i l'autor del qual és Francesc Hernàndez i Dobon. L'acte tindrà lloc a la Llotja del Cànem de Castelló, en el marc de la commemoració de la firma de les Normes de Castelló, estarà moderat per Raül Burriel –patró de la Fundació Nexe i membre de Castelló per la Llengua- i hi participaran Francesc Hernàndez –autor del llibre-, Avel·li Flors Mas –sociolingüista (UOC i CUSC-UB) i membre de Castelló per la Llengua- i Susanna Pardines -coordinadora de Lab de Cultural i Identitat de la Fundació Nexe. L'acte començarà a les 19.00 hores, es podrà seguir en streaming a http://jecomuji.es/tv/llotja.php i es fa amb la col·laboració de la Universitat Jaume I.

El #demos9 se centra en la situació sociolingüística del País Valencià, la qual pot trobar com a referent en l'imaginari col·lectiu la cançó d'Al Tall "El tio Canya". Però ¿És fidel aquesta representació sociolingüística? Potser ho era quan la cançó fou composta i, fins i tot, una dècada després, però a partir dels anys 90 del segle passat la situació canvia. El tio Canya ha mort: les joves generacions presenten competències majors que la gent gran, gràcies al paper de l’escola.

El llibre ofereix un panorama de la situació precària del valencià, segons les dades disponibles. Però, a més, estudia la seua “mecànica”, val a dir, la relació que hi ha entre competències lingüístiques actives i passives, i entre competències i usos lingüístics. S’estudia també la relació entre la llengua i les variables sociològiques més significatives: procedència, lloc de residència, formació i classe social, per a definir indicadors que permeten bastir polítiques lingüístiques efectives. No es tracta només de dir en quin punt de la via està la nostra “locomotora” lingüística, sinó també d’explicar com funcionen alguns dels seus engranatges interns; almenys les palanques bàsiques per a fer-la avançar.

Tags: llibres.