Presentació del #Demos10, "Poder i llengua. Les llengües de l'ensenyament al País Valencià"

21/11/2016

El passat 16 de novembre la Fundació Nexe i l'ACV Tirant lo Blanc presentaren el número 10 de la seua col·lecció #Demos, Poder i Llengua. Les llengües de l'ensenyament al País Valencià, de Vicenta Tasa i Anselm Bodoque. La presentació va tindre lloc al Col·legi Major Rector Peset a les 19 hores i comptarem amb la presència dels autors, professors de la Universitat de València; Vicent Flor, sociòleg i exdirector acadèmic de la Fundació Nexe; i Rubén Trenzano, director general de Política Lingüística. Susanna Pardines, coordinadora del Lab de Cultura i Identitat de la Fundació Nexe, va ser l'encarregada de moderar la taula al llarg de l’acte.

A la presentació es va exposar aquest estudi, que tracta de la política lingüística valenciana, i se centra especialment en el terreny de l’educació, on es presta una atenció singular al programa de plurilingüisme educatiu del govern de la Generalitat del 2012. Els autors consideren que aquesta iniciativa obeïa a una voluntat conscient del partit en el govern de minoritzar el valencià davant el castellà, amb l’excusa de millorar el coneixement d’anglés en la població.

Ambdós autors, tant Vicenta Tasa com Anselm Bodoque, són coneixedors de l'asimetria existent entre castellanòfons i valencianòfons en el territori valencià, i al llarg del llibre plantegen una política lingüística que modifique aquesta desigualtat. Una desigualtat que és necessari pal·liar, ja que “les llengües són només per a comunicar-se, si no també estructuren les relacions socials i (...) les relacions de poder”.

Durant la presentació es va fer palesa la perspectiva diacrònica, històrica, de les polítiques lingüístiques que ofereixen els autors, i la perspectiva de la política comparativa, que “permet tenir present que el que ha passat al País Valencià podia haver anat d’una manera diferent, i que en altres casos s’han dut a terme polítiques lingüístiques més eficaces per a corregir la jerarquització lingüística”.

En definitiva, l’objectiu era i és descobrir mecanismes i polítiques a través de les quals han funcionat altres governs, veure les seues conseqüències i tractar d’encertar en l’aplicació de polítiques públiques, per tal d’eliminar, o reduir el màxim possible, les desigualtats existents al País Valencià.

Tags: Fundació Nexe, llibres, política lingüística, educació, multilingüisme, llengua.