Cap de setmana de debat sobre experiències de governs de coalició i participació organitzat per la Fundació Nexe

8/11/2016

Les jornades començaven amb la inauguració de les mateixes per part de Raquel Tamarit (alcaldessa de Sueca) i Amadeu Mezquida (secretari general de l’ACV Tirant lo Blanc i Fundació Nexe) presentats per Gonçal Grau (president de l’ACV Tirant lo Blanc i Fundació Nexe), per a passar després a exposar diferents experiències de governs de coalició al llarg del nostre territori –Xest, Alzira, Vall d’Uixói País Valencià-, posant de rellevància el funcionament d’aquestes noves formes de govern que ara ens envolten. Al llarg de la vesprada quedava clar que “governar és pactar”, i en paraules de Josep Maria Reniu, professor de la Universitat de Barcelona: “... governar en coalició i compartir responsabilitats de Govern amb altres formacions polítiques significa ampliar la base social de l’Executiu i fer una aposta decidida pel pluralisme polític.(...) Implica apropar el Govern al Parlament i promoure  i enriquir el debat polític”.

Fotografia: Pratcs i Camps

La reflexió i el debat continuaven dissabte al matí amb experiències de participació ciutadana concretes on l’argument principal va ser l’esgotament de la ja coneguda democràcia representativa i la necessitat d’obrir noves formes de democràcia que co-habiten; en paraules de José Álamo, de la Universitat Autònoma de Madrid: “La participació de la ciutadania en la vida pública ha d’estar enquadrada, sense ambigüitats, en l’àmbit de la democràcia participativa entenent-la com una extensió, un aprofundiment i vivificació de la democràcia representativa i no com una alternativa a aquesta”. Però, la pregunta principal que es tractà de respondre és què significa participar? En paraules de Pedro Martín, professor de la Universitat de Valladolid: “assistir” no vol dir “participar” i s’ha de treballar molt per a aconseguir revertir les velles formes de fer política perquè “ens trobem que algunes de les grans ciutats s’arriba al govern després de dècades de governs municipals amb polítiques neoliberals que no només han construït ciutats-negoci i ciutats-marca per al consum, no per a les persones, sinó que han conformat una administració ad hoc que gestiona amb un funcionariat i unes normes amb les quals és difícil fer altra política i que, per tant, cal canviar”.

La cloenda del workshop anà a càrrec de Josep Ochoa, Director General de Responsabilitat Social i Foment de l'Autogovern, i Marina Aparicio Barberán, coordinadora del LAB de Democràcia i Participació de la Fundació Nexe, on va quedar palesa la necessitat de treballar conjuntament en la construcció de noves formes de fer política real, des de les escoles fins als ajuntaments, des de les associacions fins a les llars... col·lectivament.

Tags: política valenciana, Fundació Nexe, participació ciutadana, cultura democràtica.