Presentació del #demos9 «El tio Canya ha mort. Notes sobre la mecànica sociolingüística del valencià»

6/9/2016

El dimecres 14 de setembre la Fundació Nexe i l'ACV Tirant lo Blanc presentarem el número 9 de la col·lecció Demos, titulat El tio Canya ha mort. Notes sobre la mecànica sociolingüística del valencià i l'autor del qual és Francesc Hernàndez i Dobon. L'acte tindrà lloc al Saló d'Actes del Col·legi Major Rector Peset i hi participaran Susanna Pardines, coordinadora de Lab de Cultural i Identitat de la Fundació Nexe, Rubén Trenzano, Director General de Política Lingüística i l'autor del llibre, Francesc Hernàndez. L'acte començarà a les 19 h i es fa amb la col·laboració de la Universitat de València, la Direcció General de Política Lingüística i la Diputació de València.

El #demos9 se centra en la situació sociolingüística del País Valencià, la qual pot trobar com a referent en l'imaginari col·lectiu la cançó d'Al Tall "El tio Canya". Però ¿És fidel aquesta representació sociolingüística? Potser ho era quan la cançó fou composta i, fins i tot, una dècada després, però a partir dels anys 90 del segle passat la situació canvia. El tio Canya ha mort: les joves generacions presenten competències majors que la gent gran, gràcies al paper de l’escola.

El llibre ofereix un panorama de la situació precària del valencià, segons les dades disponibles. Però, a més, estudia la seua “mecànica”, val a dir, la relació que hi ha entre competències lingüístiques actives i passives, i entre competències i usos lingüístics. S’estudia també la relació entre la llengua i les variables sociològiques més significatives: procedència, lloc de residència, formació i classe social, per a definir indicadors que permeten bastir polítiques lingüístiques efectives. No es tracta només de dir en quin punt de la via està la nostra “locomotora” lingüística, sinó també d’explicar com funcionen alguns dels seus engranatges interns; almenys les palanques bàsiques per a fer-la avançar.

Francesc J. Hernàndez (València, 1959) és professor de Sociologia i Antropologia Social de la Universitat de València i professor habilitat de Llengua i literatura valenciana. Es doctorà en sociologia amb la tesi “El valencià a València” l'any 2001.

Tags: llibres, política lingüística, identitat valenciana.