Llibres

«Una nova via per a l'empresa valenciana», un llibre per a construir l' economia valenciana del futur

24/6/2016

La Fundació Nexe i CIERVAL hem presentat Una nova via per a l’empresa valenciana. Bases i propostes econòmiques per al futur, l’últim llibre publicat per la Fundació Nexe i l’Editorial Afers dins la col·lecció Els llibres del contemporani que tracta els reptes de la xarxa de xicotetes i mitjanes empreses gràcies a la qual funciona l’economia valenciana. La presentació ha tingut lloc a la seu de CIERVAL i ha comptat amb la participació de José Vicente González, president de CIERVAL, Vicent Soler, conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Rafael Climent, conseller d’Economia Sostenible, Model Productiu, Comerç i Ocupació, i Elies Seguí, professor d’Economia Financera i Comptabilitat de la Universitat Politècnica de València, Director Acadèmic de la Fundació Nexe i coordinador del llibre.

L’obra arriba just quaranta anys després de la publicació de La via valenciana d’Ernest Lluch, el llibre que va iniciar l’etapa de maduresa sobre els estudis de l’economia valenciana, tot exposant des de les bases d’aquesta així com nombrosos suggeriments reflexius al voltant del model econòmic valencià, que compta amb unes característiques diferenciadores dels de la resta de l’estat. La via valenciana també va ser publicada llavors per l’Editorial Afers i la nova via revisa els postulats inicials i fa noves propostes.

Així, González, qui ha introduït l’acte, ha volgut ressaltar la figura d’Ernest Lluch com a polític, professor i pensador de l’economia valenciana. Ha dit que Lluch va ser “una persona que va treballar per l’enteniment i el consens a través del sentit comú” i ha animat a empresaris i polítics a treballar plegats també en l’actualitat. En aquest sentit, Soler ha destacat que “la complicitat entre el món empresarial i el sector públic és imprescindible”, així com ha apuntat que és d’interés general que les empreses valencianes siguen competitives. “Aquest llibre publicat per la Fundació Nexe fa moltes propostes intel·ligents per caminar en aquest sentit”, ha afegit.

Per la seua banda, Climent ha remarcat que el llibre “dóna les claus a la societat valenciana per a saber cap on hem de caminar en qüestions empresarials” i planteja “una nova manera d’entendre l’economia”. El conseller d’Economia Sostenible ha posat l’èmfasi en l’economia del bé comú, basada en la interacció, la coordinació i accions que generen benestar col·lectiu i no deixen ningú exclòs. Els dos consellers i el president de CIERVAL han recomanat la lectura del llibre a empresaris i polítics.

Finalment, el coordinador de l’obra, Elies Seguí, ha fet un resum del contingut d’aquesta, l’objectiu de la qual és, d’una banda, identificar els reptes i les oportunitats que té l’empresa valenciana al seu davant i, de l’altra, proposar actuacions àmplies i variades amb l’objectiu de reinventar un nou model productiu per a la nostra societat. El llibre defensa la tesi que sense un model econòmic els valencians no aconseguirem eixir de l’actual crisi econòmica i social. Un nou model que ha de ser innovador, obert al món i socialment responsable. “El gran repte de superar els problemes que es plantegen en la nova cruïlla de l’economia valenciana només es pot superar amb un gran pacte social que tinga els empresaris com a protagonistes”, ha assenyalat el professor d’Economia de la UPV. “El llibre reclama aquest pacte per a que siga possible el canvi productiu”.

A la presentació també han assistit cinc dels sis autors del llibre – els autors són Josep Vicent Boira, Vicent Cucarella, Rafael Beneyto, Fidel Leon, Isidre March, Ángel Soler- en el qual han desenvolupat temàtiques tan rellevants per a l’economia valenciana com ara la innovació, la internacionalització, l’ètica i la responsabilitat, el capital humà, el finançament empresarial i els usos del territori.

Tags: economia, economia valenciana, Fundació Nexe, innovació.