València. Any zero

5/11/2014 Per Nathalie Torres

Rita Barberà, alcaldessa de València des del 1991, diu que Compromís només sap que fer mal. ¿I per què opina així l'edil valentina? Perquè el grup municipal del susdit intenta aclarir si l'empresa Trasgos ha sigut beneficiada reiteradament per l'ajuntament de la capital des del 2004 amb contractes per import de 2,7 milions d'euros. Si això fóra cert, crec que els ciutadans valencians agrairien bona cosa que isquera a la llum un cas (més) de corrupció que ha delmat els cabals públics. I al capdavant d'aquesta ciutadania informada i agraïda hauria d'estar la seua representant pública per antonomàsia: l'alcaldessa de València. Però les coses per aquesta part del món semblen estar cap per avall, i allà on qualsevol persona amb dos dits de trellat entén que això és l'obligació pròpia de qui exerceix l'oposició en les institucions públiques (control i fiscalització), Rita Barberà només veu que maldat. Continua explotant el relat popular sobre uns fets que cada dia es revelen més incriminatoris i que pareix que ja no donen els resultats d'altres èpoques, en què la líder es podia exhibir al balcó de l'ajuntament sense perill que li caiguera damunt una gran xiulada.

I és que Rita s'acaba. O això sembla. I amb la seua eixida de l'ajuntament donarem també per liquidada una època en què el cap i casal havia esdevingut el símbol de l'opulència i l'extravagància, fins al punt de complir els somnis megalòmans d'aquells que la volien —sí o sí— al mapa.

¿S'acosta València al precipici o pot ser aquest el moment de reinicialitzar el programa complet? En l'ACV Tirant lo Blanc estem convençuts que cal posar el comptador a zero i començar a establir les bases per a la València post-rita; per a una València nova.

L'urbanisme, la creació artística, l'economia, la convivència ciutadana, l'expressió cultural, el benestar social i tants altres aspectes que conflueixen en la vida quotidiana de les persones seran motiu de debat en la XXIV Universitat del Tirant, que tindrà lloc els dies 14 i 15 de novembre a l'Octubre – Centre de Cultura Contemporània.

El programa d'aquesta edició presenta un ventall ampli i divers d'activitats, que va de les converses a tres bandes a les microxarrades passant per la presentació de llibres o els debats més a l'ús. L'objectiu és reunir persones i entitats que oferisquen una altra mirada sobre la ciutat i, sobretot, que defensen unes propostes alternatives a un model que s'ha comprovat caduc i ruïnós.

Com en altres ocasions, la Universitat del Tirant és també el moment de l'agraïment i del reconeixement. En el transcurs de la Nit del Tirant, lliurarem els premis Francesc de Vinatea i Joan Baptista Basset, que en aquesta edició han recaigut, respectivament, en l'empresari Lluís Planes i el sindicat universitari Bloc d'Estudiants Agermanats. Mitjançant el mecenatge de músics en valencià, el primer, i la defensa de la universitat pública i valenciana, en el segon, els nostres guardonats són tot un referent en el compromís cultural i social amb el País Valencià.

Un programa ben complet on també hi ha lloc per a propostes més lúdiques, com l'actuació d'Eugeni Alemany, un tast de vins i la música de Carles Giner, amb els quals intentarem arredonir un cap de setmana en què cal, sobretot, començar des de zero.

Nathalie Torres Garcia
President de l'ACV Tirant lo Blanc i de Fundació Nexe

Tags: política valenciana, ACV Tirant lo Blanc.