El revulsiu perquè tot canvie

3/9/2014 Per Nathalie Torres

Tots sabem que el nostre president, Alberto Fabra, és un home de gran autoritat entre los Populares Valencianos, on exerceix el seu lideratge de manera indubtable, com ho demostren tant l’encert dels nomenaments d’alts càrrecs o consellers o les línies roges que deixen fora del seu partit les conductes delictives com, per descomptat, la reivindicació contínua, sense defalliment, d’un finançament just per als valencians, que ha defensat aquest estiu més enèrgicament que mai.

Tots sabem que res del que acabe de dir respon a la realitat: el nomenament, per exemple, de Lola Johnson acabà sent una pedra en la sabata de Fabra quan la imputaren per la gestió de RTVV, xifrada en 1.300 milions d’euros de pèrdues. A pesar d’estar més que qüestionada pel pes que havia tingut en els governs de Camps com a cervell i mà executora del segrest de la ràdio i la televisió de tots els valencians al servei del Partido Popular, fou recuperada per Fabra abans de la caiguda final. Poc després d’aquesta imputació, Hernández Mateo, exalcalde popular de Torrevella, entrava a la presó malgrat haver fet malabars per a eludir-la, com ara sol·licitar al govern de Rajoy l’indult, amb la recollida inclosa de signatures entre les files populars. Per als signataris de la petició no devia ser delicte prevaricar en l’adjudicació municipal de la recollida de fem (motiu pel qual el jutge el condemnà a tres anys de presó i set d’inhabilitació), i per això 45 dels 54 diputats populars en les Corts valencianes en signaren l’indult.

Finalment, els qui hem tingut ganes i estómac per a seguir l’actualitat política aquest estiu hem pogut comprovar, una vegada més, que el nostre president no té cap influència ni en els debats ni en les decisions que pren el seu partit en l’àmbit estatal. Ben al contrari, Fabra té, en les reunions del carrer Gènova de Madrid, un paper totalment residual i cada vegada que torna d’una entrevista oficial amb algun ministre espanyol queda més clar que l’aigua que el prenen pel pito del sereno. Les declaracions del ministre Montoro i del mateix Rajoy sobre el finançament autonòmic no deixen cap marge de dubte, com ho demostra el fet que el president valencià s’ha vist obligat a deixar aparcada la reivindicació econòmica —sempre molt fluixa i poc convincent en boca seua, com ja li retrau sense embuts fins i tot l’empresariat valencià.

En aquesta mateixa línia, pusil·lànime, dubitativa i efectivament erràtica, s’incardinen altres decisions del nostre president que prefiguren el final de la legislatura i el to que els populars valencians volen imprimir a la seua campanya electoral. El nomenament de Luis Santamaría com a conseller de Governació (procedent de la Subdelegació del Govern a València) podia semblar una qüestió menor en els últims canvis organitzatius del govern de la Generalitat i del Partido Popular de la Comunidad Valenciana (que per als populars valencians és una única i mateixa cosa). Però no: l’honorable conseller ha vist clares les urgències del govern valencià, que res tenen a veure amb la prevenció d’incendis o la justícia, prioritats seues segons afirmà en el discurs de presa de possessió. Per a Santamaría és realment problemàtica l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, que s’ha revelat com una institució que tenalla la veritable personalitat dels valencians, que s’afanya per diluir la nostra senya d’identitat més remarcable, que no dorm per fer dels valencians un poble colonitzat per Catalunya. Perduda la confiança que molts, com el mateix conseller, havien dipositat en la institució normativa, i vist que no entra en raó i canvia la definició del terme valencià en el seu Diccionari normatiu, l’única solució possible és tancar-li l’aixeta i deixar-la definitivament sense pressupost. Ofegar-la econòmicament sembla l’opció que va sumant adeptes entre les files populars, tal com ha deixat també clar la consellera Bonig, que dóna suport al seu company d’executiu. I la consellera del ram, M. José Català, ho veu com una opció si l’entitat no acata l’ordre d’eliminar la referència a la unitat de la llengua. Per últim, Luis Santamaría ha rebut la felicitació entusiàstica del GAV, que li ha oferit tota la seua col·laboració per a desmuntar l’AVL. Per fi algú fa feliç la guardiana de les essències pàtries!

L’anticatalanisme —quina novetat!— tornarà a ser l’estratègia electoral d’Alberto Fabra, que s’ha de fer un lloc en l’univers popular, això si finalment n’és el candidat a les autonòmiques. Perquè, certament, el president no pot oferir res positiu de la seua gestió, com delaten els diners per a entrades i clubs de futbol i televisions privades a compte del Fons de Liquiditat Autonòmic; com denuncia el suspens sense pal·liatius de la sanitat valenciana —la pitjor de l’estat per sisé any consecutiu—; com li retrauen els empresaris valencians, farts d’ofrenar noves glòries a Espanya —en paraules d’ells mateixos—. Per a desgràcia d’ell, tot indica que no serà suficient sacrificar l’AVL, perquè la bèstia de l’anticatalanisme ni dorm ni en té mai prou. Però, a més, tot fa pensar que, tres dècades després de la batalla de la llengua, la ciutadania valenciana vol solucions per als problemes que, cada dia, impedeixen a milers de valencians viure-hi dignament. I això, ni modificant la definició de valencià en el Diccionari ni liquidant l’AVL serà possible. En canvi, l’eixida del Partido Popular de tantes institucions ja serà, en si mateixa, el primer revulsiu perquè les coses comencen a fer-se d’una altra manera. Tant de bo!

Nathalie Torres Garcia
Presidenta de l’ACV Tirant lo Blanc i Fundació Nexe

Tags: política valenciana.

Nathalie Torres