La divisió territorial valenciana

14/11/2013 Per Joan Carles Membrado
Publicat en Universitat d'Alacant, 2013

“La división territorial valenciana: antecedentes, problemas y política de la Generalitat”. Investigaciones Geográficas. Núm. 59 (2013). ISSN 1989-9890, pp. 5-24.

Resum
La Comunitat Valenciana compta amb una divisió territorial oficial en dos nivells, formada per 3 províncies i 542 municipis, que es troba molt arrelada en la consciència de la societat valenciana. No obstant això, amb la finalitat d'evitar duplicitats i aprimar l'administració, notables polítics i empresaris advoquen hui per la supressió les competències de les diputacions provincials. Alguns intel·lectuals valencianistes han denunciat a més els inconvenients de la divisió territorial valenciana en tres províncies, ja que el fet que una de les tres (la de València) porte el nom de tot el territori afebleix la identitat valenciana, especialment entre els ciutadans de les altres dues províncies, i dificulta la vertebració territorial. En aquest article ens referirem als antecedents històrics de la divisió territorial de València, des de la fundació del regne valencià en el segle XIII fins a l'establiment de l'actual divisió provincial (en la primera meitat del segle XIX). També presentarem les principals propostes de divisió comarcal del País Valencià, amb els seus pros i contres. Finalment exposarem quina ha sigut la política duta a terme per la Generalitat Valenciana en aquest camp: després de 30 anys de vigència d'un Estatut que contempla la divisió comarcal, no sembla que l'actual govern valencià tinga el menor interés per abordar aquesta qüestió, ni sembla que estiga entre les seues prioritats la reforma o supressió de les diputacions.

Llegiu l'article complet (PDF, en castellà).

Tags: organització territorial.

Joan Carles Membrado