Pastilles per a la política valenciana

7/5/2013 Per Nathalie Torres

La commemoració del 25 d’Abril va lligada a la celebració de centenars d’activitats de caràcter cívic i cultural arreu del territori valencià. A les Corts és dia de celebració; de fet, la web oficial exhibeix la data com a Dia de les Corts. Això sí, cap referència a la Batalla d’Almansa (1707) ni a la pèrdua dels nostres Furs i de la nostra independència. Infal·lible, enterbolir la memòria per a ocultar els fets, bé siguen quotidians bé siguen històrics. És més: en el seu discurs oficial, el president de les Corts, Juan Cotino, va insistir en la distància que hi ha entre València i el separatisme –en clara al·lusió al procés sobiranista encetat a Catalunya. Per a la segona autoritat del país, el nostre destí va inexorablement unit al d’Espanya, a la qual només li podem reclamar un finançament que, fins ara, s’ha revelat, segons ell, inadequat.

D’entre els molts actes programats, un dels que més ressò mediàtic ha tingut és l’exposició itinerant que la Universitat d’Alacant ha exhibit al seu Museu entre finals de 2012 i principis de 2013. «Nosaltres. 30 anys de l’Estatut d’autonomia» és un repàs als 30 anys de text estatutari: a la voluntat de recuperació de l’autogovern, a l’assumpció competencial, a l’evolució de les senyes d’identitat, etc. Una mostra, en definitiva, amb una clara vocació pedagògica en un àmbit en què sol haver-hi més sequera que abundor.

L’arribada de la mostra a les Corts ha provocat un gran rebombori. Pel que sembla, aquest recorregut per la nostra història més recent no ha agradat gens a alguns dels representants del poble valencià. Pot paréixer una contradicció que qui ha de vetlar per dur a bon port les aspiracions reflectides en aquell text ara es facen creus pel contingut de l’exposició. Però no ens hauria d’estranyar gens la reacció de qui s’aborrona contemplant una quadribarrada i, en canvi, no fa ni alt ni baix per l’opacitat més absoluta en tot el que envolta l’accident de la Línia 1 del metro, esdevingut el juliol del 2006.

El grup parlamentari del PP ha arribat fins i tot a manifestar el seu malestar per les imatges que exhibeix l’exposició, de la qual han demanat la retirada —continuant, així, la tradició encetada amb la mostra de la Unió de Periodistes que se saldà amb la destitució del director del MuVIM, Romà de la Calle. Entre l’ensurt i la petició de retirada, el diputat popular Rafael Maluenda s’ha vist obligat a recórrer a la pastilleta contra… la memòria.

En els quasi set anys que han passat des de la tragèdia del metro (amb 43 víctimes mortals i 47 ferits), no hem tingut notícia que cap diputat popular —ni cap regidor, ni cap alcalde, ni cap càrrec públic— haja necessitat pastilletes per a superar el mal tràngol de fer front a un drama de tal magnitud. És més, la constància, la perseverança, la insistència de l’Asociación de Víctimas del Metro 3 de Julio ha evidenciat el mutisme imposat, la manipulació sistemàtica i la tergiversació institucional. La denúncia de les víctimes i dels familiars, el periodisme d’investigació de Barret Films i l’altaveu d’un programa com Salvados han aconseguit el que semblava que no passaria mai en un país on la gent es tira les mans al cap per una senyera i, en canvi, troba normal que un accident de tal envergadura tinga com a únic responsable el maquinista.

En l’ínterim, una part de la societat valenciana ha maldat, cada dia, per traure de l’ensopiment la resta de conciutadans. La mateixa, per cert, que reclama que l’ètica presidisca les institucions que ens acullen i assistisca tots els actes dels representants de la ciutadania valenciana. Als reticents, els ho reclama ni que siga per… humanitat.

Nathalie Torres Garcia
Presidenta de l’ACV Tirant lo Blanc i de la Fundació Nexe

Tags: política valenciana.

Nathalie Torres