Pensem el País Valencià

5/4/2013 Per Nathalie Torres

Els primers dies del mes d’abril ha finalitzat l’acció de micromecenatge posada en marxa per la Fundació Nexe amb motiu de la publicació de Nació i identitats. Pensar el País Valencià, un treball coral que aborda la identitat valenciana des de diverses perspectives, amb el plus del seu caràcter col·lectiu pel que fa al finançament.

Aquest finançament compartit ha reunit 177 persones en un estudi en què els autors reflexionen sobre les relacions entre el País Valencià i Espanya i en el qual miren d’aproximar, cadascun des del seu àmbit, l’abisme que hi ha entre la realitat i el desig col·lectiu de canviar-la. La participació d’aquestes persones en un mecenatge col·lectiu posa en relleu dos aspectes importantíssims, des del nostre punt de vista: l’interés per la temàtica del llibre i la capacitat que aquesta temàtica té de mobilitzar una part de la societat valenciana. Pensar el País Valencià ens mou i ho fa d’una manera col·laborativa altament rendible i gratificant. Cal, per tant, agrair sincerament i efusiva les aportacions de cadascun dels 177 mecenes; de les més generoses a les més humils totes tenen un grandíssim valor per als responsables del projecte: palesen la voluntat col·lectiva d’aprofundir en la valencianitat. I ens esperonen a continuar el camí encetat fa poc més d’un any per Fundació Nexe amb el butlletí, la col·lecció Demos i, a finals de la primavera, la primera Trobada Nexe al voltant, precisament, de Nació i identitats. Pensar el País Valencià. Tal com llegireu en la introducció del llibre «Aquest país, l’hem de pensar entre tots o, si més no, entre molts dels qui tenen coses interessants a dir».

No em puc estar, aprofitant l’avinentesa de l’editorial, d’agrair, una per una, la col·laboració dels cinc autors i del prologuista d’aquest treball col·lectiu. Fa anys que Ferran Archilés, Anselm Bodoque, Rafael Castelló, Vicent Flor i Brauli Montoya pensen el País Valencià i que comparteixen els resultats de les seues investigacions sobretot amb la comunitat universitària, de la qual formen part. Fa anys també que tots cinc s’enfronten amb el seu objecte d’estudi amb la condició que hauria d’assistir l’activitat de qualsevol investigador social: l’honestedat intel·lectual. En aquesta mateixa línia, ara, però, hi trobareu una petita diferència: les reflexions aportades en aquest treball cerquen d’arribar a un públic més ampli i, per tant, menys expert en cadascun dels temes concrets, però, per això mateix, més àvid d’un discurs coherent, fonamentat i rigorós sobre la identitat dels valencians. Aquesta és, sens dubte, una excel·lent ocasió per a començar a bastir-lo amb unes certes garanties d’èxit.

Pel que fa al prologuista, li hem d’agrair la participació en aquest projecte en particular i estendre-la, amb caràcter retroactiu, a «la solvent revisió intel·lectual del concepte de nació aplicat als valencians» —en paraules de Vicent Sanchis (Valencians, encara. Cinquanta anys després de Joan Fuster)— que Joan F. Mira ja féu en els 90 en Sobre la nació dels valencians. La sola publicació d’aquest llibre bé mereixia l’agraïment dels seus compatriotes. Però en un pas més en el seu compromís amb aquest país, Mira continua pensant el País Valencià i fent-nos partícips dels seus pensaments, sempre enriquidors, sempre valuosos; imprescindibles, al capdavall.

En el viatge que ha recorregut aquest projecte fins a arribar a les mans dels lectors, és de justícia agrair a l’editorial Afers que haja obert les portes del seu fons editorial a una publicació nostra. I molt especialment, a Vicent Olmos, per la seua excel·lent tasca editorial i cívica, sense la qual l’anàlisi sobre les identitats, els nacionalismes, les nacionalitats, etc., seria, si més no, esbiaixada.

Per últim, no em puc estar d’agrair-li a Vicent Flor la proposta d’aquesta primera Trobada Nexe i, sobretot, la dedicació al projecte, tant pel que fa la seua participació concreta com per la tasca de coordinador. I, per descomptat, pel seu incansable entusiasme.

Nació i identitats. Pensar el País Valencià comença tot just ara el seu camí entre els lectors. Espere que la lectura siga tan prolífica i enriquidora com participativa i valuosa ha sigut la gestació d’un projecte que contribuirà a pensar (més i millor, sempre millor) el País Valencià.

Nathalie Torres Garcia
Presidenta de l’ACV Tirant lo Blanc i de la Fundació Nexe

Tags: llibres, identitat valenciana.