Ser-ne més i ser més forts

3/12/2012 Per Nathalie Torres

Fa gairebé un any vaig accedir a la presidència de la nostra entitat (i per tant, de la Fundació Nexe) gràcies a la confiança atorgada pels socis en l'Assemblea General Ordinària. Aquests deu mesos han sigut intensos, amb activitats ben diverses i amb trobades que calia dur a terme si volíem fer, com fa anys que diem, valencianisme en xarxa.

En aquest sentit, al llarg del 2012 ens hem reunit amb els companys d’Acció Cultural del País Valencià i d’Escola Valenciana. En el primer cas, hem comptat amb la seua participació tant en la celebració del 20é aniversari de l’entitat, que tingué lloc el novembre de l’any passat, com en la realització de les dues darreres universitats del Tirant: l’edició del 2011 i la d’enguany, la #dospuntzero.

En el cas d’Escola Valenciana, com sabeu, el TlB forma part de la federació, tot i que no n’és un membre a l’ús, en el sentit que no som una coordinadora comarcal d’escoles i, per tant, no duem a terme les mateixes accions que realitzen aquestes entitats. Amb tot, la tasca que totes dues realitzem per a estendre l’ús social del valencià ens han dut a concretar les actuacions que podem fer conjuntament, com ara els cursos de valencià per a les AMPA, en què comptarem amb la col·laboració d’Escola en la difusió als centres escolars.

En aquesta primera ronda d’entrevistes, ens ha rebut també el president de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Ramon Ferrer, a qui li presentàrem els treballs que hem editat mitjançant la Fundació Nexe, a més d’explicar-li les activitats que fem al llarg de l’any, amb especial èmfasi en els cursos a les AMPA, per la col·laboració de l’AVL en aquesta actuació del Tirant.

Però a banda de les relacions institucionals, hi ha hagut el treball diari, les accions amb què hem intentat materialitzar el nostre objectiu: fer país. Encetàrem l’any amb la sisena edició del seminari «Debat d’idees valencianistes», que tingué lloc entre el 8 de febrer i el 4 d’abril de 2012. Des del record als cinquanta anys de Nosaltres, els valencians, passant per l’anàlisi de l’ecosistema comunicatiu valencià i del finançament del nostre país, al llarg de les huit sessions d’enguany poguérem escoltar les anàlisis de Ferran Archilés, Vicent Martínez Sancho, Vicent Soler, Rafa Beneyto, Joan Ribó, Jordi Sebastià, Anselm Bodoque i Mercè Teodoro.

Si a finals del 2011 donàvem a conéixer el Demos 1, sobre política lingüística, en aquest 2012 hauran vist la llum dos números més. El Demos 2, de Rafa Beneyto, El finançament dels valencians. Una insuficiència històrica, que presentàrem al Col·legi Major Lluís Vives, amb la participació de Paco Molina (secretari general de CCOO-PV), Salvador Navarro (president de la Confederació Empresarial Valenciana) i Vicent Soler (degà de la Facultat d’Econòmiques de la UVEG). I abans d'acabar l’any eixirà al carrer el Demos 3, obra de Carlos Villodres, que presentarem al Col·legi Major Rector Pesset el 14 de desembre. En aquesta ocasió, l’alegria de la publicació és doble, perquè Valencians i democràcia. Del malestar a la proposta és ja una realitat gràcies a la participació directa de tots els qui heu ajudat econòmicament a editar-lo mitjançant Verkami.

Tal com heu pogut anar veient al llarg de l’any a través d’aquesta plataforma des de la qual m’adrece a vosaltres, cada mes hem comptat en el nostre butlletí amb els articles dels col·laboradors habituals i la incorporació de noves veus que tenen molt a dir sobre l’actualitat valenciana. Des de la nostra «Tribuna», Vicent Flor, Carlos Villodres, Raül Burriel, Amadeu Mezquida, Joan Sanchis han anat conformant una nòmina que, amb la col·laboració puntual d’Elies Seguí, Ferran Puchades i Sento Puchades, ens ha permés crear-nos una opinió fonamentada de les qüestions que ens afecten cada dia.

Gràcies a les xarxes socials, hem pogut compartir aquests continguts amb tots vosaltres i amb tots aquells que coincideixen, en major o menor mesura, amb els objectius de la nostra associació. Certament, tant el Facebook com el Twitter han actuat com a veritables altaveus de les propostes i de les idees que hem vehiculat mitjançat els articles, els treballs i les activitats realitzats. Bona mostra ha sigut la Universitat del Tirant, #dospuntzero, amb més de 100 participants i una gran presència a les xarxes durant el cap de setmana en què tingué lloc. En aquest cas, a més, la participació del BEA ha sigut fonamental per a garantir la presència de gent jove, compromesa i amb ganes de treball per la universitat valenciana i, de retruc, pel país.

La virtualitat d’Internet ens ha permés, també, celebrar el nostre 21é aniversari d’una manera senzilla, però amb una gran participació en la xarxa: el #TirantdeLlibres, amb vídeos de socis i simpatitzants llegint textos en valencià i comentaris sobre les nostres lectures preferides ens han acostat a persones que no ens coneixien i que, des d’ara, segueixen l’activitat de la nostra associació.

I hem seguit, ben de prop, la política: les taules redones, les tertúlies i les presentacions de llibres ens han permés conéixer-ne millor alguns protagonistes, amb qui hem practicat la reflexió i el debat, sempre enriquidors. Joan Baldoví, Vicent Soler, Joan Ribó, Ernest Benach… han sigut alguns dels nostres convidats. No hi ha mancat, tampoc, l’anàlisi política: el seguiment de la nit electoral catalana o el «Beers and Politics» han demostrat que, malgrat tot, hi ha moltes persones interessades en la política.

Un any intens, al nostre parer, en què, per descomptat, hauríem pogut fer més. De fet, és així com encarem el 2013: amb la idea de fer més, perquè el país bé ho mereix. Amb l’esperança que l’any nou vinga carregat d’idees i de propostes, vos anime a participar activament en l’Assemblea General Ordinària, que celebrarem a principis de febrer. Aprofitarem l’avinentesa per a posar en marxa una campanya d’implantació. Ens comprometérem a treballar per a fer més ampla la nostra base social i aquest ha de ser l’objectiu del 2013: ser-ne més i ser més forts. Espere comptar amb vosaltres.

Vos desitge un any nou venturós i pròsper. Una abraçada,

Nathalie Torres Garcia
Presidenta de l’ACV Tirant lo Blanc i de la Fundació Nexe

Tags: Fundació Nexe, ACV Tirant lo Blanc.