Presentació del #demos3: 'Valencians i democràcia. Del malestar a la proposta'

29/11/2012
Publicat en Esdeveniment al Facebook.

Presentem el tercer dels quaderns Demos de la Fundació Nexe, un volum que ha estat editat gràcies a la col·laboració de nombroses persones que han fet les seues aportacions mitjançant una campanya de micromecenatge en Verkami.

L'acte de presentació, que coincidirà amb la publicació en la pàgina web de l'edició en PDF del document, tindrà lloc el divendres 14 de desembre, a les 19 h, al Col·legi Major Rector Peset, ubicat a la plaça del Forn de Sant Nicolau, núm. 4, de la ciutat de València.

L'acte comptarà amb la participació de l'autor i politòleg Carlos Villodres, el director acadèmic de la Fundació Nexe Vicent Flor i el periodista Julià Álvaro.

Consulta l'esdeveniment al Facebook.

Valencians i democràcia: Del malestar a la proposta. #demos3

Ningú pot amagar que existeix un malestar creixent amb el funcionament i amb les institucions més representatives de la nostra democràcia parlamentària. Este malestar no només s’evidencia en els diferents estudis d’opinió sinó que ha irromput amb força en les places i carrers on milers de persones han reclamat una democràcia més “real”.

Les propostes que han sorgit des d’estos col·lectius es centren en introduir canvis al sistema electoral, en retallar el sou dels polítics o en canviar el paper dels partits polítics. En molts casos, si foren implementades les alternatives plantejades en estos àmbits, no obtindríem democràcia de major qualitat i més pròxima, sinó que caminaríem cap a un sistema menys eficaç, menys participatiu i més depenent del poder econòmic.

Calen reformes, però no en qualsevol sentit. Reformes amb rigor, factibles i beneficioses per a la qualitat i funcionament del nostre sistema democràtic. Cal un sistema electoral més proporcional i que fomente el rendiment de comptes dels representants; calen uns partits més oberts i més útils; i cal un govern més obert, transparent i participatiu.

Precisament en este últim àmbit s’està donant una tendència arreu del món que propugna un govern basat en tres principis: en la transparència activa i l’accés a la informació per part dels ciutadans; en la participació en l’elaboració i presa de decisions i en la col·laboració en el desenvolupament de les polítiques. El govern obert o “open-government” obri una xicoteta finestra d’esperança per a superar el malestar actual. Els valencians i valencianes ens trobem amb una democràcia ferida per anys d’escàndols i opacitat, però també adormida per anys de conformisme. És el moment de passar del malestar a la proposta, i millorar així la nostra democràcia.

Tags: política valenciana, Fundació Nexe, participació ciutadana, llibres, cultura democràtica, política espanyola, ACV Tirant lo Blanc.