#dospuntzero

13/9/2012 Per Nathalie Torres

Vivim un moment de grans transformacions i convulsions (de caire econòmic, social, polític i comunicatiu) en què precisament aquest últim vessant, la comunicació, adquireix un paper decisiu en la configuració de les relacions entre les persones, els grups socials, les institucions, etc. En aquest context, el paper de les xarxes socials en els moviments polítics i socials del segle XXI és determinant i, moltes vegades —tal com hem comprovat amb alguns esdeveniments nacionals i internacionals en els darrers mesos— decisiu. Les noves eines per a informar i comunicar incorporen a l’univers comunicatiu un aspecte totalment revolucionari: la participació d’uns usuaris que de ser passius passen a ser proactius en la configuració de la informació, en l’elaboració d’un projecte polític o en l’organització d’un esdeveniment cívic.

Un any més, en el Tirant lo Blanc reservem un cap de setmana per a la formació dels nostres socis i de tots aquells que se senten atrets per una programació pensada, sempre, en clau valenciana i, en aquesta ocasió, #dospuntzero. En efecte, la XXII Universitat del Tirant, que celebrarem a València els dies 20, 21 i 22 de setembre, aprofundirà en totes les possibilitats que ens ofereix la xarxa 2.0, un espai multidisciplinari on s’entrecreuen diferents àrees d’estudi (política, Internet, economia, comunicació…), en què comptarem amb la participació de professionals que ens mostraran com gestionar-ne els recursos des de diverses perspectives.

La UdT vol ser també una ocasió per a obrir i eixamplar el nostre projecte cívic i nacional a altres moviments i entitats, però sobretot a les generacions més joves de valencians. El canvi de dates es deu, precisament, a aquesta voluntat de créixer i de fer-ho amb la implicació d’una generació que és, més que cap altra, la veritable protagonista d’un present ple d’incerteses i, alhora, de reptes. La participació directa de membres del BEA en l’organització de les activitats n’és la millor mostra.

Com en l’edició anterior, hi reservarem temps per a donar a conéixer els nous treballs de la Fundació Nexe, en aquesta ocasió en clara sintonia amb la temàtica de la UdT: la presentació del Demos 3, sobre participació democràtica, del nostre soci i politòleg Carlos Villodres.

L’oratòria, les xarxes socials, el micromecenatge (o crowdfunding en terminologia 2.0) i l’activisme són els temes que abordaran experts i alumnes en els tallers formatius. En les taules redones, en canvi, els ponents revisaran determinats conceptes, com ara la política, la ciutadania, la cultura o la comunicació, des del prisma d’aquest nou context comunicatiu.

La possibilitat d’analitzar i debatre sobre noves maneres de participar en les preses de decisions polítiques, de gestionar els productes culturals, d’incidir en els mecanismes de poder per a garantir els drets individuals i col·lectius configuren una praxi social que els valencianistes hauríem de saber aprofitar si volem que les nostres propostes cíviques i nacionals tinguen ressò entre la ciutadania.

Per això, us convide a passar per l’Octubre-Centre de Cultura Contemporània i per Ca Revolta entre el 20 i el 22 de setembre.

Nathalie Torres Garcia
Presidenta de l’ACV Tirant lo Blanc i de la Fundació Nexe

Tags: cultura democràtica, mitjans de comunicació, ACV Tirant lo Blanc.