Contra el veto a Joan Francesc Mira per al Consell Valencià de Cultura

29/5/2012
Publicat en Valencians pel Canvi

Joan Francesc Mira

La Fundació Nexe us anima a adherir-vos i difondre el manifest impulsat per Valencians pel Canvi contra l’exclusió de Joan Francesc Mira del Consell Valencià de Cultura. Joan Francesc Mira, fundador de Valencians pel Canvi, és “l’intel·lectual valencià viu més reconegut i de més gran projecció”, tal com s’explica al document, malgrat la qual cosa ha estat vetat al CVC.

Podeu adherir-vos vosaltres també des d'ací.

COMUNICAT DE SUPORT A JOAN FRANCESC MIRA

Valencians pel Canvi manifesta la seua més enèrgica protesta davant l’exclusió, en votació recent a les Corts Valencianes, de Joan Francesc Mira com a membre del Consell Valencià de Cultura. Cap interès partidista o subterfugi formal pot justificar la marginació de qui és, sense cap mena de dubte, l’intel·lectual valencià viu més reconegut i de més gran projecció. No cal que ens estenguem en la trajectòria cultural de Joan Francesc Mira com a escriptor, traductor, hel·lenista, antropòleg, professor, assagista. La seua aportació a la cultura valenciana és immensa, plasmada en novel·les tan importants com Borja Papa,

Els treballs i els dies, Purgatori o El professor d’història, en assajos com Crítica de la nació pura, Sobre la nació dels valencians i València per a veïns i transeünts o en les traduccions de la Divina Comèdia, l’Odissea o els Evangelis. La no inclusió d’un intel·lectual com Joan Francesc Mira al Consell Valencià de Cultura ha de motivar una profunda reflexió sobre les característiques d’aquesta institució, malmesa per una deriva partidista i estreta de mires que l’allunya de l’objectiu de constituir un referent cultural d’alt nivell que va motivar en principi la seua creació. No hem d’oblidar que Juan Gil Albert i Joan Fuster van ser-ne membres. La comparació amb la seua composició actual fa, literalment, feredat. Les Corts Valencianes, i concretament els grups que no han votat Joan Francesc Mira, han perdut una ocasió més per demostrar altura de mires i voluntat constructiva.

Del Partit Popular no se’n podia esperar cap altra cosa, atès el seu sectarisme i manca de sensibilitat en matèria cultural, i no pot estranyar que haja ocupat la plaça que pertocava a la proposta de les minories (en aquest cas Compromís) per situar-hi una persona que, més enllà de vincles familiars, no té cap rellevància cultural i que ha provocat el rebuig general als ambients culturals i artístics. Dels altres partits d’esquerra sí que es podria haver esperat una altra actitud. En aquesta ocasió han decebut.

Evidentment, qui perd en aquesta operació desgraciada és el Consell Valencià de Cultura, però de retruc la societat valenciana en el seu conjunt, la seua cohesió interna, el respecte necessari a les veus discrepants, el pluralisme, una idea més àmplia de la democràcia, i la seua imatge exterior. ¿Com es pot explicar que no s’incloga en un organisme cultural de referència un intel·lectual de la talla de Joan Francesc Mira? ¿Quina imatge de sectarisme i desavinença donem a l’exterior?

La qüestió mereix, sens dubte, reflexió i més encara una presa de posició ferma i la protesta activa i enèrgica que Valencians pel Canvi convida a formular, per tots els canals possibles, al món de la cultura i a la ciutadania valenciana en general.

Tags: identitat valenciana, cultura democràtica, valencians il·lustres, política cultural.