Premsa

Fabra i Bauzá no volen molestar gaire

15/3/2012
Publicat en Ara, 14/3/2012

La renda inferior se suma a un finançament mal resolt a València

El País Valencià pateix un dèficit fiscal del 6,4% del PIB, segons les balances fiscals del 2005. Tenir una renda per sota de la mitjana no li evita aportar a l'Estat més diners dels que acaba rebent.

"El País Valencià és l'únic territori que és pobre i paga. Som particulars fins i tot en això". Aquesta afirmació del portaveu de Compromís, Enric Morera, resumeix la situació de dèficit fiscal que viu el país des que es va aprovar el primer sistema de finançament a finals dels setanta. Actualment la realitat és que tenint una renda per càpita inferior a la mitjana aporta a l'Estat més del que rep. Això es tradueix en un dèficit fiscal situat en el 6,4% en relació al PIB, segons la balança fiscal del 2005, l'última facilitada pel govern espanyol. Segons el ministeri d'Hisenda, per la liquidació del sistema de finançament cada valencià va percebre aquell any 2.174 euros de l'Estat, gairebé 10 punts per sota de la mitjana malgrat ser un territori dels considerats pobres.

Per Morera, aquest dèficit no està originat per la "solidaritat interterritorial", sinó per "l'espoli" de l'Estat. En la mateixa línia va l'estudi de l'analista financer Rafael Beneyto en què deixa constància del sostingut maltractament financer del País Valencià amb governs de tots els colors. Les últimes dades que recull a El finançament dels valencians. Una insuficiència històrica (Nexe) revelen que el 2009 -primer any amb el sistema vigent- els valencians van rebre dels pressupostos generals de l'Estat 194,59 euros menys per habitant que la mitjana estatal. Serien 991 milions de dèficit fiscal.

Beneyto xifra en el seu informe el deute històric entre el 2002 i el 2009 en 8.400 milions i assenyala la reclamació d'aquest import com una de les vies per alleujar la delicada situació de les arques valencianes. Altres, com Vicent Cucarella, apunten que amb un finançament similar a la mitjana, la Generalitat Valenciana hauria percebut 6.763 milions més entre el 2002 i el 2008 de manera que l'endeutament en aquest període hauria estat de 1.300 milions i no de 9.000. A tot això s'hi suma que les transferències de l'Estat es fan sobre la base d'una població que no té en compte un milió d'habitants, de manera que els 3.400 milions que costa mantenir els serveis públics per a aquestes persones les assumeix el govern valencià, explica Morera.

Força desigual

Que el País Valencià té un finançament injust és compartit per partits i empresaris però a l'hora de reivindicar un canvi no tots fan la mateixa força. El PP ha acusat durant els últims anys Zapatero de menysprear els valencians amb un sistema que els ha arrabassat 11.700 milions des que es va implantar el 2009. Però ara amb el PP també a la Moncloa la duresa del seu missatge es rebaixa. "Amb la conjuntura econòmica tan complicada és difícil reclamar, però volem un finançament concorde a la mitjana espanyola", deia dilluns el portaveu del PP a les Corts, Rafael Blasco.

Per Morera la solució no és reconèixer el milió d'habitants no computats, sinó buscar una fórmula similar al pacte fiscal que negocia Catalunya que "permetés gestionar els nostres propis recursos".

[...]

Tags: finançament autonòmic.