20 anys d’ACV Tirant lo Blanc

4/12/2011 Per David Joan Marí

El passat 20 de novembre fou el XX aniversari de la creació de l'Associació Cívica Valenciana Tirant lo Blanc, associació que, entre altres coses, és la impulsora principal de la Fundació Nexe. Disculpeu-me la llicència, però vull aprofitar aquest editorial per a felicitar aquesta associació, que, igual que la Fundació Nexe, tinc l'honor de presidir, i vull desitjar-li una llarga vida associativa plena de èxits i encerts. Enhorabona a tots els socis, els treballadors de la casa, i als diferents consells nacionals que han dirigit l'organització al llarg d'aquests 20 anys, per la tasca desenvolupada, pel treball del present i per un futur prometedor, igualment ple de treball i de compromís amb el nostre país.

L'ACV Tirant lo Blanc hagué d'ajornar la celebració del seu aniversari per la coincidència amb la convocatòria d'eleccions al Parlament espanyol, i finalment va celebrar el passat dissabte 26 de novembre tant la Universitat del Tirant com el sopar del vinté aniversari al Centre Octubre de Cultura Contemporània.

Els actes discorregueren en un ambient molt distès, amb la presència de destacades personalitats del panorama nacional, com Enric Morera, Vicent Maurí, Ximo Bosch, Ramon Lapiedra, o Mònica Oltra (entre d'altres), però també amb importants referents exteriors com ara Aitor Esteban (PNB) o Carles Campuzano (CiU), tots dos diputats al Congrés dels Diputats a Madrid.

El sopar del vinté aniversari va servir igualment de marc per a lliurar els premis del I Concurs d'Idees per a la promoció del valencià, així com els represos "Francesc de Vinatea" a la trajectòria col·lectiva, per a Acció Cultural del País Valencià, representada en l'acte per Eliseu Climent, i "Joan Baptista Basset" a l'acció valencianista individual, que recaigué en el psicòleg Ferran Suay.

Com vaig tindre ocasió de dir en el discurs de cloenda del sopar, han sigut 20 anys d'activitats: xarrades, conferències, cursos, tertúlies, Universitats del Tirant, tancades organitzaves, tasts de vins valencians, excursions, visites culturals, mocadorades, cursos de valencià per a mares i pares, convencions, assemblees, la revista Nexe, l'impuls de la Fundació Nexe (amb la presentació del número 1 de la col·lecció Demos), etcètera. 20 anys fent les coses ben fetes i en valencià, 20 anys pels quals podem estar orgullosos de les aportacions de l'ACV Tirant lo Blanc a la societat valenciana en general i al valencianisme en particular: aproximar el valencianisme als valencians, articular un "nou valencianisme" o "valencianisme de conciliació" que pretenia transcendir l'estèril conflicte que llastava el nostre poble per a centrar-nos en les qüestions que ens unien, que ens fan més poble, i allunyant-nos de les dinàmiques caïnites que tant de mal ens han fet, canviant les dinàmiques, aproximant-nos als altres amb una premissa molt bàsica: respectar opinions ben diferents de la nostra sense pensar-nos en la possessió absoluta de cap veritat o essència.

Ara, però, cal que mirem cap al futur. Des de la meua doble condició de president de l'ACV Tirant lo Blanc i de la Fundació Nexe, us convide i us anime a tots a acostar-vos a aquest projecte obert, plural i integrador, que ha fet ara els seus primers 20 anys, però que encara té molt de treball al davant, i per al qual sou tots imprescindibles. L'objectiu d'una societat valenciana més cohesionada, més democràtica, més justa, i, per què no dir-ho, més valenciana, bé mereix eixe esforç compartit.

Tags: ACV Tirant lo Blanc.

David Joan Marí

Tags: ACV Tirant lo Blanc.

Articles de David Joan Marí

6/3/2012
Fins prompte

6/2/2012